Här har jag samlat några av de vanligaste frågor & svar som ställs om arbetsmiljörätt & skyddsombudsrätt
Det innebär att varje arbetsgivare måste organisera upp sitt arbetsmiljöarbete och se till att utbilda sina chefer och arbetsledare. Alla arbetsgivare, chefer och arbetsledare behöver känna till och följa arbetsmiljölagen och ett antal föreskrifter som är utgivna av Arbetsmiljöverket (AFS). Några exempel är att varje arbetsgivare måste se till att det görs kontinuerliga riskinventeringar och riskbedömningar på arbetet och att det upprättas en eller flera handlingsplaner. Alla arbetstagare måste också få en introduktion där de får veta vad jobbet innebär, vilka risker som finns och hur de ska förebyggas. Samtidigt måste arbetsgivaren kontrollera att de har tillräckliga kunskaper t ex för att köra en truck.
Syftet med fördelning av arbetsmiljöuppgifter är att det ska bli tydligt för varje arbetsgivarrepresentant, i linjeorganisationen, vilket ansvar de har att förebygga risker i arbetsmiljön. En VD är ansvarig för att organisera upp arbetsmiljöarbetet, se till att chefer och arbetsledare får ordentlig utbildning i t.ex. systematiskt arbetsmiljöarbete. En mellanchef kan vara ansvarig för att uppdatera den handlingsplan som ska finnas enligt reglerna. En arbetsledare behöver veta vilka konkreta arabetsmiljöuppgifter denna ska ansvara för. Hur långt ner i linjeorganisationen som fördelningen ska ske kan vara olika. Min uppfattning är att arbetsledarna är mycket viktiga personer eftersom de står närmast arbetstagarna. De behöver en arbetsmiljöutbildning även om arbetsmiljöuppgifter inte fördelas till dem.
Tänk på att ju längre ner i linjeorganisationen fördelningen sker desto mer detaljerad kan den behöva vara.
Innan du som skyddsombud gör en 6:6a och skickar in den till Arbetsmiljöverket måste du prata med din arbetsgivare. Försök att komma överens om vilka åtgärder som behövs. Ge arbetsgivaren en tydlig tid både när denne ska lämna besked, om vad de tänker att göra och när kraven ska vara åtgärdade. Kan ni inte komma överens, kan du gå in på Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se och ta fram blanketten Begäran enligt 6 kap. 6a§ arbetsmiljölagen. Fyll i den och skicka den till Arbetsmiljöverket.
Tänk på att du inte kan lägga till nya krav på din arbetsgivare i denna blankett.
Om du hinner måste du prata med din arbetsgivare och se om ni kan komma överens. Kan ni inte komma överens, efter det gör du en bedömning och stoppar arbetet.
Du kan endast stoppa jobbet, om du inte hinner att prata med din arbetsgivare, för att risken för en allvarlig skada, är så överhängande.
Det är din arbetsgivare som ska kontakta Arbetsmiljöverket, inte du som skyddsombud.
Bryter din arbetsgivare mot stoppet, har du rätt till skadestånd.
Ett skyddsområde kan vara ett avgränsat område, en avdelning, ett driftställe, en skola. Det kan också vara ett yrke. Du kan vara skyddsombud för elektrikerna, förskollärarna eller läkarna. Finns kollektivavtal är det facket och arbetsgivaren som kommer överens om skyddsområdet. Facket föreslår men det ska vara en praktisk indelning. Så arbetsgivaren kan ha synpunkter på det. ’Syftet med indelning i skyddsområden är att arbetsgivaren måste veta vem som är skyddsombud för vilka. Två skyddsombud från samma fack bör inte vara skyddsombud för samma skyddsområde. Det blir förvirrande för arbetsgivaren. Råd. Se till att varje skyddsombud har en speciell arbetsledare som de samverkar med. Tänk på att ni kan utse en ersättare till skyddsombudet, som träder in då den ordinarie inte kan.
Det är facket som väljer skyddsombud, om det finns kollektivavtal. Ett skyddsombud kan nomineras av sina arbetskamrater, men sedan måste facket fatta ett juridiskt bindande beslut. Det ska finnas nedskrivet i ett protokoll och varje nytt skyddsombud ska ha en kopia av det. Det är den fackliga organisation som ska anmäla valet till arbetsgivaren. Anmälan ska innehålla namn, adress och mandattid samt skyddsområde.
Saknas kollektivavtal är det arbetstagarna som väljer. Här kan ni få hjälp av regionala skyddsombud, om det saknas skyddskommitté och facket har minst en medlem på arbetsstället. Anslag ska sedan sättas upp på arbetsstället som berättar om vilka som är skyddsombud och vilket som är deras skyddsområde.
Det finns behov av nationella huvudskyddsombud, centrala huvudskyddsombud och huvudhuvudskyddsombud. Regler för detta saknas tyvärr i arbetsmiljölagen. Ett förslag är att avtala om det.
Saknas några frågor & svar?
Är ni nyfikna på kurser inom arbetsmiljörätt eller skyddsombudsrätt är det bara att höra av er via Marias kontaktsida.
Saknar ni några snabba frågor & svar om arbetsmiljörätt eller skyddsombudsrätt på denna sida är ni också välkomna att gå in på kontaktsidan för att skriva till Maria Steinberg.